perjantai 27. kesäkuuta 2014

2c. Sosiaalisen median pelisäännöt, tarkastelussa HAMK

Seuraavana tehtävänä oli etsiä verkosta jonkin työyhteisön sosiaalisen median käytön pelisäännöt. Päädyin valitsemaan tuoreen Hämeen ammattikorkeakoulun ohjeistuksen sosiaalisen median käytöstä. Pelisäännöt on julkaissut HAMKin viestintäpalvelut. HAMKin ohjeistuksessa kyllä kannustetaan työntekijöitä verkostoitumaan ja olemaan esillä sosiaalisessa mediassa mutta myös rajoitteita esitetään. Aika ovelasti ohjeistus aloitetaan kannustaen ja myös lopuksi pohditaan sosiaalista mediaa voimavarana. Siinä välissä sitten tulee ne kiellot ja muistuttelut. 

HAMKin ohjeet on jaettu kolmen pääotsikon alle. Ensimmäisenä on kerrottu työntekijän roolista verkostoissa. Työajalla sosiaalista mediaa käytettäessä toimitaan työroolissa, edustetaan HAMKia omana itsenä mutta tulee myös muistaa olevansa itse vastuussa sanomisistaan.  Toisena osiona on sisältöön liittyvä ohjeistus, jonka mukaan sisältöjen julkaisussa tulee olla harkitseva, varmistaa käyttöoikeus julkaisemaansa materiaaliin ja ennen kaikkea muistaa yksityisyyden suojaaminen. Kolmantena osiona annetaan ohjeita teknologiaan, työkaluihin ja palveluihin liittyen. Palvelujen käyttöehdot tulee muistaa lukea ja huomioida, mitä oikeuksia luovuttaa palvelun tarjoajalle kirjautuessaan some-palveluun. Tärkeää on myös sopia esim. opetuskäytössä, mitkä asiat käsitellään avoimessa ympäristössä, mitkä taas suljetuissa. Myös tietoturvaa otetaan esille. Kiteytettynä siis työntekijöitä kannustetaan edustamaan HAMKia sosiaalisessa mediassa tuomalla ammattitaitoa ja työroolia esille vastuullisesti ja harkiten.

Vertasin HAMKin ohjeistusta Juho Koikkalaisen Dagmar Digitaliin kokoamiin sosiaalisen median pelisääntöihin ja aikalailla  nuo vinkit tulevat esille myös HAMKin ohjeissa. Ohjeet eivät ole mitenkään tiukimmasta päästä ja niitä on muokattu HAMKille sopiviksi ottaen mm. huomioon sosiaalisen median työkalut opetuksen tukena. Jos nyt jotain voisi sanoa puuttuvan, niin ohjeissa ei esim. ole määritelty seurauksia siitä, mikäli ei toimi vastuullisesti ja rikkoo sääntöjä. Mutta en sitten tiedä, onko uhkakuvien maalailusta muutenkaan niin kovin hyötyä. Plussaa ainakin tuosta kannustavasta suhtautumisesta sosiaalisen median käyttöön!

Ilmeisesti HAMKin someohjeet on laadittu viestintäpalveluiden toimesta. Minusta on kuitenkin tärkeää ottaa suunnitteluun mukaan myös esimerkiksi tietoturvasta vastaavia, jotta huomioitaisiin myös tietoturvapuoli ohjeissa. Ylipäänsä olisi hyvä laatia ohjeet yhdessä henkilöstön kanssa, kuten Antero Aalto Dicolen sivuilla kirjoittaa. On hyvä, että HAMKin ohjeessa on otettu huomioon myös opiskelijat sosiaalisen median käyttäjinä: 

"Kun käytät sosiaalisen median työkaluja opetuksessa, sovi käytöstä yhdessä opiskelijoiden kanssa. Pohtikaa, mikä sisältö ja toiminta sopivat avoimeen, mikä suljettuun ympäristöön, mitä työkalun käyttö käytännössä tarkoittaa ja miten asiantuntijana sosiaalista mediaa voi hyödyntää"

1 kommentti:

  1. Tästä aiheesta tulee mieleen, että onkohan meidän koululla omat pelisääntönsä, en ainakaan ole perillä niistä jos on :D

    VastaaPoista