4a. Olen nyt tehnyt kuvitteelliselle Siperiankierteen kissalalle toteutussuunnitelmassa mainitut Facebook-sivun sekä blogin Bloggeriin. Lisäksi kissalan kotisivun raakaversion tein Webnodessa, jotta sain linkitettyä sosiaalisen median kanavat ja kotisivun toisiinsa.
Kissalan Facebook-sivu:
https://www.facebook.com/pages/Siperiankierteen-kissala/446055032203939
https://www.facebook.com/pages/Siperiankierteen-kissala/446055032203939
Kissalan blogi: http://siperiankierteenkissala.blogspot.fi/
Kissalan "kotisivut": http://siperiankierteen-kissala.webnode.fi/
4b. Toisena osiona tehtävässä oli tehdä esittelyvideo toteutuksesta jonkin videonteko-ohjelman avulla. Käytin Screenr-palvelua, mutta lisäsin vielä videoon tekstitykset YouTuben avulla. Alla on sitten lopputulos, josta kannattaa tökätä laatua vähän paremmaksi.
4c. Kolmantena osiona oli arvioida jonkun toisen ryhmän toteutusta. Tutustuin Jennin, Iiriksen ja Leenan tekemään Pinterestin hyödyntämiseen toimintaterapiassa ideapankkina, johon löytyy linkki esimerkiksi Iiriksen blogista. Kohderyhmänä siis olivat toimintaterapiaopiskelijat. Pinterestin käyttöön oli tehty hyvä screen shot-esittely, jossa neuvottiin Pinterest-tilin tekemisestä alkaen taulujen teko ja toisten seuraaminen. Voisin kuvitella Pinterestin toimivan hyvin erityisesti yksittäisten toimintaterapiaopiskelijoiden ideapankkina, sillä Pinterest on täynnä ideoita, vain oma mielikuvitus on rajana. Samoin toimintaterapiaopiskelijoiden on mahdollista ohjeistuksen perusteella seurata toistensa tekemiä tauluja ja näin saada lisää ideoita käytettäväksi.
Mietin lähinnä sitä, miten toimintaterapiaopiskelijat löytävät toisensa Pinterestissä? Käytetäänkö kirjautumisessa opiskelusähköpostiosoitetta vai Facebookia? Ja kutsuuko kenties joku opiskelijoista muut ryhmän opiskelijoista Pinterestiin vaikkapa juuri sähköpostiosoitteiden avulla? Ehkä yhtenä kehittämiskohteena olisi siis miettiä, kuinka opiskelijat löytävät toisensa ja ideansa Pinterestistä.
Kaiken kaikkiaan Pinterest voi hyvinkin toimia toimintaterapiaopiskelijoille ideapankkina. Hienoa on, että opiskelijat pääsevät jakamaan ideoitaan toistensa kanssa kunhan vain varmistetaan, että he löytävät toisensa ja taulunsa.
Mietin lähinnä sitä, miten toimintaterapiaopiskelijat löytävät toisensa Pinterestissä? Käytetäänkö kirjautumisessa opiskelusähköpostiosoitetta vai Facebookia? Ja kutsuuko kenties joku opiskelijoista muut ryhmän opiskelijoista Pinterestiin vaikkapa juuri sähköpostiosoitteiden avulla? Ehkä yhtenä kehittämiskohteena olisi siis miettiä, kuinka opiskelijat löytävät toisensa ja ideansa Pinterestistä.
Kaiken kaikkiaan Pinterest voi hyvinkin toimia toimintaterapiaopiskelijoille ideapankkina. Hienoa on, että opiskelijat pääsevät jakamaan ideoitaan toistensa kanssa kunhan vain varmistetaan, että he löytävät toisensa ja taulunsa.
4d. Siperiankierteen kissala on kuvitteellinen kissakasvattaja, joten en tule näitä sivuja päivittämään enää jatkossa. Mutta havaitsin kyllä, että erityisesti Facebook-sivu tuntui toimivalta tavalta pitää yhteyttä ja kommunikoida kissalasta kiinnostuneiden kanssa. Esimerkiksi kyselemällä nimiehdotuksia tuleville pennuille tai lelusuosikkeja voi itse pyrkiä aktivoimaan seuraajia ja herätellä keskustelua. Toki pystyin vain teoreettisesti niin tekemään, sillä kuka nyt kuvitteellisen kissalan sivuista tykkäämään eksyisi. Myös blogi tuntui hyvältä lisältä Facebookin lisäksi, sillä blogissa pystyy kirjoittelemaan pidempiäkin kirjoituksia. Kommentoinnin salliminen anonyymisti madaltaa osallistumiskynnystä, samoin lukijaksi voi liittyä yksityisesti. Havaitsin järkeväksi blogitekstien linkittämisen Facebook-sivulla, jonka avulla voi saada lisänäkyvyyttä blogille ja ikään kuin saattaa blogi ja Facebook-sivu yhteen.
Harkitsisin myös, että ehkä kissala ei tarvitsisi jatkossa kotisivuja vaan voisi toimia pelkän blogin ja Facebookin varassa. Blogiin voisi hyvin lisätä ohjeet pennun ostosta ja muut tarpeelliset yhteystiedot. Toinen tapa, millä voisi lisätä sekä blogin että Facebook-sivun sisältörikkautta olisi tehdä jatkossa kissalalle oma YouTube-sivunsa. Tätä kautta kissala voisi tekstien ja kuvien lisäksi hyödyntää videoita toiminnassaan.
Mietiskelin myös sosiaalisen median hyödyntämistä tulevassa työssäni sosionomina. Ajattelisin, että esimerkiksi järjestöille ja yhdistyksille vaikkapa tekemäni Facebook-sivun kaltaisesta toteutuksesta voisi hyvinkin olla hyötyä. Yhdistyksen toimintaa voisi tätä kautta markkinoida ja tuoda ilmi esimerkiksi tapahtumia sun muita. Toisaalta sosiaalialalla toimiessa on oltava erityisen varovainen sen suhteen, ettei paljasta asiakkaista mitään sosiaalisessakaan mediassa. Samoin harkitsisin tarkkaan, mitä sosiaalisen median palveluita kannattaa hyödyntää ja kuinka monta eri kanavaa. Resurssien muistaminen on tärkeää, jotta ne sosiaalisen median kanavat eivät sitten jää päivittämättä. Tämän kurssin kautta on tullut myös tarkkailtua palvelujen käyttöehtoja uudella silmällä ja erityisen tärkeänä näen käyttöehtojen tuntemisen jos niitä käyttää työelämässä.
Mietiskelin myös sosiaalisen median hyödyntämistä tulevassa työssäni sosionomina. Ajattelisin, että esimerkiksi järjestöille ja yhdistyksille vaikkapa tekemäni Facebook-sivun kaltaisesta toteutuksesta voisi hyvinkin olla hyötyä. Yhdistyksen toimintaa voisi tätä kautta markkinoida ja tuoda ilmi esimerkiksi tapahtumia sun muita. Toisaalta sosiaalialalla toimiessa on oltava erityisen varovainen sen suhteen, ettei paljasta asiakkaista mitään sosiaalisessakaan mediassa. Samoin harkitsisin tarkkaan, mitä sosiaalisen median palveluita kannattaa hyödyntää ja kuinka monta eri kanavaa. Resurssien muistaminen on tärkeää, jotta ne sosiaalisen median kanavat eivät sitten jää päivittämättä. Tämän kurssin kautta on tullut myös tarkkailtua palvelujen käyttöehtoja uudella silmällä ja erityisen tärkeänä näen käyttöehtojen tuntemisen jos niitä käyttää työelämässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti